05 Mei 2010

Google Buzz Pesaing Baru Facebook dan Twitter


Google Buzz merupakan satu lagi inovasi dari Google selepas google wave, google chrome dan lain-lain lagi. Google Buzz adalah satu aplikasi Google Buzz boleh dikatakan mirip dengan Twitter dan Facebook malah mempunyai kelebihan dari kedua-dua social networking ini jadi anda tidak perlu hairan jika Google ingin menyaingi mereka yang sudah cukup terkenal.

Inovasi baru dari Google ini dengan meletakkan Google Buzz di Gmail adalah sangat tepat kerana kita tahu pengguna Gmail dan Blogger sangat besar jadi ini adalah kesempatan baik yang dapat membuat Google menyaingi semua saingan terdekat seperti Twitter dan Buzz Yahoo akan semakin mudah.

5 ciri utama Google Buzz meliputi:

1) Automatik menambah rakan-rakan anda yang lain dengan menggunakan fungsi Contact (teman-teman yang ditambah secara automatik anda telah dihantar melalui email di Gmail) Menggunakan fungsi Search Profile, anda boleh menambah rakan-rakan anda yang lain yang nama atau emel mereka.

2) Melalui Google Buzz anda boleh berkongsi apa aktiviti-aktiviti anda dengan rakan-rakan dan ahli keluarga.

3) Anda juga boleh memberi komen kepada aktiviti kawan-kawan anda yang lain. (sama seperti facebook terus)

4) Anda boleh berkongsi gambar dan meletakkan link URL blog anda malah video. Pada masa yang sama aktiviti anda akan dipaparkan kepada rakan-rakan anda yang lain.

5) Aktiviti daripada Twitter dan Youtube juga di update secara automatic ke Google Buzz.

Kelebihan-kelebihan lain Google Buzz.

1) Paparan yang ringkas dan sederhana tapi cukup menarik.

2) Boleh melihat semua update mengenai status kita dapat melalui Buzz Google Buzz kita.

3) Kita tidak perlu bersusah payah mencari Followers atau Following kerana secara automatik anda boleh Follow dan Following Mengikuti dan Di ikuti jika anda ingin merubahnya anda dapat mengeditnya.

4) Sekirannya anda seorang IM, pemasaran melalui Google Buzz mungkin berkesan seperti mana melalui facebook, myspace dan twitter.

5) Boleh menggunakan Google Talk(seperti aplikasi facebook yang boleh chat online dengan kawan yang lain)

6) Jika anda mempunyai pembaca dari FeedBurner maka secara automatik mereka dapat membaca update Status anda dan ini sangat baik untuk kaedah internet marketing.

Itulah serba sedikit mengenai google buzz yang pastinya akan bersaing hebat dengan laman social yang sedia ada.

Disunting dari Sumber : http://tutorialnewbie.com/

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails